måndag 26 januari 2009

MAS

En MAS är en medicinskt ansvarig sjuksköterska. Varje kommun har en sådan, eller åtminstone en, i större kommuner kan det finnas fler. Så snart man introducerats på en vårdrelaterad arbetsplats, i valfri kommun, får man höra talas om MASen. När MASen kommer på tal sänks röstnivån på talaren något, och han/hon (oftast är det en hon som talar, eftersom det är inom den kommunala vården samtalen äger rum) sneglar sig över axeln. Tydliga Voldemortreferenser. Säg inte hennes namn högt. Mellanchefer, och andra mindre begåvade tjänstemän inom kommunen svara gärna på obekväma frågor med "För det har MASen sagt". Åtminstone svarar de så när jag ställer frågor, men det kan ju bero på att jag ställer frågor som ligger på en nämnvärt högre intelligensnivå än ovan sagda mellanchefers och tjänstemäns.

För en tid sedan behövde jag själv kontakta MASen i ett ärende. Först hade jag ingen aning om att det var just henne jag skulle kontakta, eftersom jag egentligen inte trodde hon existerade. Jag hade liksom fått för mig att hon bara var en myt, spridd av makthavare, för att hålla oss intelligenta, reflekterande och ifrågasättande sjuksköterskor i schack. Självklart blev jag lite skraj när jag var tvungen att kontakta denna mörka figur. För att få kläm på situationen började jag förhöra en av de ädre, och mer erfarna sjuksköterskorna om vem den här MASen egentligen var. Vad hade hon för funktion, och varför var alla så otroligt rädda för henne? När jag fått svar på mina frågor ringde jag upp henne, lade fram mitt problem, och det var löst på sisådär 20 sekunder.

Det visade sig att MASen är en sjuksköterska med större kunskaper i hälso- och sjukvårdslagen, och som ser till att kvaliteten på vården i kommunen är god. Jag hade gått på den största niten av dem alla, jag hade blivit lurad på ett sätt som bara kvinnor blir. Jag hade lyssnat på rykten och blivit rädd för en kvinna, av den enda anledningen att hon har en hög befattning och har en bestämmanderätt som överstiger den kvinnor som pratat Voldemortiskt om henne haft.

Idag ringde MASen mig för att en fråga kring en händelse som utspelade sig på boendet där jag arbetade innan jag blev sjukskriven. När hon presenterade sig blev jag kallsvettig. Livrädd. Samtalet visade sig bli både trevligt och intressant.

Jag är pinsam och patetisk.

Inga kommentarer: