fredag 16 januari 2009

Framgångens pris


En sak bara om att vara gravid: Jag kan skylla så mycket av det jag företar mig på graviditetshormoner, att det nästan är syndigt lyxigt. Exempelvis impulsköp. (Eftersom jag har en oerhört hämmad personlighet impulsköper jag inte hus, soffor eller andra hushållsekonomiskt förkastsliga tingestar.

Igår mail- och SMSterroriserade Tommy mig för att berätta att han blivit en av de nominerad i Aftonbladets Stora bloggpriset (kategorin Prylar & Teknik). Eftersom jag gärna ville överraska honom med en blomma från mig, mina föräldrar och hans egna dito, ville jag inte erkänna att jag sett vare sig mail eller sms. (Detta misslyckades fatalt på grund av Tommys enorma behov av att genast och med det samma upplysa mig om hans enorma framgångar.)

För egen del tänkte jag gå och inhandla en slips till min käre, och ack så framgångsrike make. En slips för att representera just denna framgång. Slipsar tar inte upp större plats i Tommys garderob än vad strap-on gör i min egen. Därför är jag inte heller någon större expert på själva inhandlandet av slipsar. Jag började leta i lågbudget affärer, och hittade slipsar som farbröder har på sig. Funkade inte riktigt. Jag såg en ljusgrå slips framför mig, en som perfekt skulle matcha den mörkgrå skjortan Maken köpte (läs: Emma köpte åt Maken) till nyår. När lågbudget var avklarat och jag gjort mig en vag uppfattning om vad en slips överhuvud taget kostade, betade jag av medelbudgetaffärerna (sett ur mina arbetarklassögon, bör tilläggas). Slipspriserna steg, självklart, men inte fan hittade jag den där ljusgrå skitsnygga slipsen.

Tillslut återstod bara Växjös största manliga prettoaffär. Där fanns den. Den gudomliga slipsen. Den hängde så klart inte på stället för de billigare slipsarna. Eller på hängarna med 30% rabatt. Men den var snygg. Den var Tommy. Den var bättre än min imaginära bild. Klart som fan att jag köpte den. Visst, jag kunde köpt ett kejsarsnitt på sjukhus till en kvinna i Kongo plus medicin till föräldralösa barn i Thailand på webaidshop. Men jag är som sagt gravid, jag behöver inte vara politiskt korrekt, och jag får göra sånt här.

1 kommentar: