torsdag 22 januari 2009

Kurskod:DVO14A


Ha! Nu ska jag få på papper hur jävla duktig jag är. Jag har kommit in på Grundkurs IT, 7,5 poäng. Internetkurs från Gävle. I värsta fall måste jag åka dit och skriva en tenta. Det tar bara sex och en halv timme med tåg. Har jag tur kan jag skriva tentan i Växjö. Skit samma.

Det har irriterat mig som fan ett bra tag att jag kan en del om datorer och IT, men inte haft ett högskolepapper som påpekar samma faktum. Idag har jag fått antagningspapper och inlogningsuppgifter. Nu vet jag att målet med kursen är att:
1) Kunna förstå och ha grundläggande kunskaper om datorns uppbyggnad och funktion. (Jag har en make och en bror som skruvat sönder saker sen han lärde sig hantera en skruvmejsel, och datorer sen de uppfanns. Och ja jag vet vad en hårddisk är. Jag vet också att billiga/gamla grafikkort inte fungerar om man vill spela dyra/nya och tuffa spel. Äh, det är inga problem.)
2) Kunna diskutera och analysera datorns roll i samhället, nu och i framtiden. (Diskutera och analysera är en åkomma jag ådragit mig genom att gå diverse filosofi- och forskningsmetodikkurser tidigare. Är det någon skillnad att diskutera och analysera datorns roll, än människans roll? Ordbajseri på högskolenivå.)
3) Kunna hantera en persondator och dess standardprogram. (Well, jag sitter vid en PC nu.)
4) Känna till systemutvecklingens grunder. (Vad fan är systemutveckling?)
5) Kunna kommunicera med andra och söka information via internet. (Email? Google?)

Dessutom har jag beställt kurslitteraturen med den snitsiga titeln: "Computers - Tools for an Information Age" nu, så jävlar vad bra det kommer gå!

1 kommentar:

Tapeworm sa...

"Jag har en make och en bror som skruvat sönder saker sen HAN lärde sig hantera en skruvmejsel". Urh. Freudistisk felskrivning? Haha! Puss! (Maken, INTE brodern.)